cuperman

cuperman

Wednesday 10 December 2014

Sekadar Perkongsian

Haii Assalamualaikum :)

manusia , ya manusia . . makhluk Allah yang bergelar manusia tidak akan lari dari melakukan dosa . .
ada manusia yang tidak melakukan dosa ? ada manusia yang tidak punyai nafsu ? tiada bukan ?
tapi mengapa kita sering sesama manusia sering mempersoalkan , memperkatakan dosa yang dilakukan oleh ORANG LAIN ? apa kita cukup dengan amal soleh sehingga tajam mulut berbicara tentang kesilapan orang lain . .


seribu kebaikan yang di lakukan dosa nan satu itu jugalah yang meniti dari bibir ke bibir . di mana ruang untuk setiap hamba Allah ini untuk memperbaiki diri jika setiap situasi kata makian yang diberikan ?


Allah itu maha penyayang , maha adil , maha pemaaf , maha mengasihani . . mengapa tidak kita mengasihani saudara kita sendiri ? mengapa tidak kita memaafkan saudara kita ? Allah itu pencipta , Allah memiliki segala kesempurnaan . tapi Allah masih MAHA MENGASIHANI .

jangan tersenyum puas tika berbangga membuka aib orang lain kerana belum pasti aib diri kita Allah akan tutup selamanya .


ingat saudari semua , bukanla manusia namanya  jika tidak berbuat dosa . dari setiap dosalah kita belajar untuk berubah .



nukilan kali ini , saya ingin kita semua muhasabah diri kita . tika kita ingin mengeluarkan kata kesat , pandanglah cermin dan katakan "aku juga makhluk Allah , aku melakukan dosa . aku tidak berhak untuk menghukum orang lain"


Ingat ! sebesar apa pun dosa seseorang , seberat apapun dosanya andai dia bertaubat dengan taubat nasuha . In Sha Allah , Allah perkenankan taubatnya . tapi kita yang tak henti mengutuk , berkata buruk tentang orang lain bagaimana pulak ? fikirkan ;)

No comments:

Post a Comment